fredag

Aktivitet 1 Temaark: Traditioner i forandring 1

Unge er afhængige af sociale medier

27. apr. 2010 07.26 P3Nyheder
Når unge bruger elektroniske medier meget, kan de udvikle den samme afhængighed som for eksempel alkoholikere.
Det viser en amerikansk undersøgelse, hvor 200 unge skulle afholde sig fra at bruge mobiltelefoner og computere i 24 timer.
Ingen sms'er giver angstLangt de fleste af de unge oplevede angst, rastløshed og irritation, og det er symptomer, som minder om de abstinenser, som alkoholikere får, når de ikke drikker.
Undersøgelsen viste også, at det ikke var nyheder, de unge savnede, men muligheden for at sende og modtage sms'er, tale i telefon, maile og komme på Facebook.
Afhængighed af vennerneOg det skyldes, at unge er afhængige af deres vennerne, siger Malene Charlotte Larsen, der forsker i børn og unges brug af sociale medier ved Aalborg Universitet, til metroXpress.
- Medierne er blot knyttet ind som en del af den måde, unge har venskaber på. Unge hungrer efter at vedligeholde og bekræfte deres venskaber, og det gør de konstant via medierne. Ofte taler de om ingenting, når de er på Facebook eller sms, for det er den bekræftelse, der ligger i at få et svar, der er vigtig, siger hun.

Resume: 200 amerikanske unge skal undvære pc´en og mobilen i 24 timer, undersøgelsen viste abstinenser som minder om alkoholisme! Man fandt ud af, at det ikke var selve indholdet i meddelelsen i eller på mediet, men at der var en meddelse til vedkommende, som var det hovedsalige.

Fokus1:
Når unge bruger elektroniske medier meget, kan de udvikle den samme afhængighed som for eksempel alkoholikere. Er det også jeres indtryk af nutidens tendens, at vi må og skal være må et eller andet medie i løbet af dagen, da vi ellers begynder at ryste?

Fokus 2.
Afhængighed af vennerne. Er vi, i jeres verden, nået dertil i vores teknoligiske udvikling har formået at igangsætte en mental afvikling?

3 kommentarer:

  1. I min verden er vi IKKE nået til mental afvikling!!! Langt fra - og måske endda tværtimod !!!!!
    Fordi:
    Det kræver faaktisk "brain" både i min verden og i de unges verden at kunne håndtere at have så mange bolde i luften - at kunne nå at opdatere de sociale medier, lave lektier, se venninderne, være opdateret med den nyeste make-up/mode/hårtrends, nå café-turen, dyrke sin sport - og stadig kunne være en del af del sociale mediers verden.
    Min søn spiller meget PS3 - og har fået et par on-line venner. I Mors verden, tæller det faktisk ikke rigtigt, men jeg må bøje mig for hans verden, selv om det er en svær proces for en gammel kone som mig :-) Mest fordi jeg har svært ved at tillæægge hans on-line ven en værdi, for de har jo ikke set hinanden i virkeligheden! Det kræver planlægning, erfaringer i at lave aftaler, erfaring i at håndtere skuffelser, vrede, sårethed, og meget andet, når de unge færdes i den digitale verden. OG - det forbvente4s af dem, at når de som unge mennesker skal videre i samfundet, så HAR de digitle erfaringer.Så nej - ikke mental afvikling - for det er stadig selvstændige unge mennesker med stor integritet.
    mvh Ulla

    SvarSlet
  2. Indledningsvis vil jeg påpege at der er flere sider af mediernes påvirkning af de unge, og selvfølgelig også andre grupper...

    Først: Afvikling eller ej, det kan være svært at bedømme, for på den ene side byder medierne en vis form for afhængighed, hvilket også resultere en eller anden form for "given-slip" på de ting der fysisk sker omkring os...
    De unge er meget afhængig af medier, og det skaber en afhængighed.. Et lille input.. Min veninde fik stjålet sin mobil for 4 dage siden, og hun gav hele tiden udtryk for at hun manglede den, hun kunne ikke komme i kontakt med nogen, og det gjorde hun følte sig fysisk isoleret fra omverdenen...!
    Så umiddelbart vil min refleksion over hendes hændelse i henhold til dette, at medierne skaber en stor afhængighed, og i så fald at den fjernes/mistes el lign. så føler den afhængige sig (personen) social isoleret, og afgrænset fra verden omkring - PÅ trods af at den fysiske verden ligger åbent til fri afbenyttelse ;)

    ------
    På den anden side set er jeg enig med Ulla , den digitale verden kræver utrolig meget viden, koncentration, overblik og fokusering for at de unge kan følge udviklingen..
    De unges kompetencer udvikles i sådan en grad når de arbejder på de digitale platforme, og den viden og de kompetencer der udvikles, vil formodentlig være disse som kræves fra samfundet, når vi kommer nogle få år længere frem (i højere grad end der kræves nu)..

    ... Min egen personlige oplevelse er at idet jeg ikke følger helt så meget med i de digitale platforme, føler jeg at jeg ikke formår at skabe de samme digitale kompetencer, som dem der ti år yngre end mig, og det føler jeg som en mangel i min hverdag!


    Men det er et emne som er svær at diskuter, for der vil være flere sider af sagen afhængigt af hvor man selv er i processen, og hvilken generation der snakkes om!

    :) / Karina

    SvarSlet
  3. Hej Olaf

    Jeg mener i bund og grund at artiklen er helt på gale veje. Unge er ikke afhængige af sociale netværk/mobilen - men venner og kontakten med venner er meget vigtig for unge/teenagere - hvilket ikke er noget nyt :-)

    Mange hilsner, Helen

    SvarSlet